De oever van de Oude Plantage (J.H.B. Koekkoek)

Het ontstaan

Het park was eind 18e eeuw nog niet direct een succes.

Dat lag aan de stankoverlast van een traankokerij. Door het opkopen van die kokerij beŽindigde het stadsbestuur in 1790 de overlast.

Hiernaast de gekleurde tekening van het eerst ontwerp voor de Plantage waarop het besluit van de stad Rotterdam is gebaseerd.

De tekst van het besluit luidt als volgt :

Geprojecteerde Stads-Plantage buiten Rotterdam, gearresteerd

bij Resolutie van de Vroedschap, in dato 11 September 1769

In kennissen van mij als Secretaris W.W. Van Berckel

ons e-mailadres is: info@stichting-oudeplantage.nl

1769 - 1855

Het gebied ligt in de buitenbocht van de Maas. Aanvankelijk geheel buitendijks tussen de Honingerdijk en de rivier in. Naar de rivier toe loopt het land flauw af.

Het stuk land kwam al in 1596 in handen van de stad Rotterdam.

Op 11 september 1769 besloot de Vroedschap van Rotterdam het gebied in Franse stijl in te richten als Plantage, een wandelpark, met als doel verpozing te bieden aan de burgers van de stad.† Zo ontstond het eerste openbare stadspark van Rotterdam. In Schiedam was twee jaar eerder de eerste Plantage in Nederland gesticht.

Begin 19e eeuw is goede tijd voor de Plantage. Wanneer in 1848 de Nieuwe Plantage in de buurgemeente Kralingen is aangelegd wordt de Rotterdamse Plantage, de Oude Plantage genoemd. In 1855 arriveert de eerste trein uit Utrecht in de Oude Plantage op het station Boerengat.†

Tekening van de Oude Plantage in 1796