Tekstvak:

Viering 255 jarig bestaan in 2024

Het feest tijdens het 51e lustrum op

18 mei, de Dag van de Oude Plantage

Op 11 september is het 255 jaar geleden dat het toenmalig stadsbestuur een wijs besluit nam om het eerste openbare park van Rotterdam op te richten.

Dit jaar organiseerde het Rotterdams Milieucentrum in de maand mei de 10e Rotterdamse Parkenmaand. Onder begeleiding van het Rotterdams Milieucentrum  werden in diverse Rotterdamse parken uiteenlopende activiteiten georganiseerd.

Onze Dag van de Oude Plantage werd gehouden op zaterdag 18 mei.

Het was een  schitterende dag. Op die zaterdag viel ook de Rotterdamse Wederopbouwdag. Met de wederopbouwwandeling bestede wij daaraan aandacht. Tijdens de hongerwinter van 1944 werd de Oude Plantage omgehakt en opgestookt. Pas eind jaren zestig herrees de Oude Plantage in de huidige vorm.

De Dag van de Oude Plantage begon dit jaar met de  Groenrede* gelezen door de directeur van Arboretum Trompenburg Hester Avis samen met Jaap Smit.

*)   De Groenrede wordt jaarlijks gehouden tijdens de Rotterdamse parkenmaand en wordt

georganiseerd  door het  Rotterdams Milieucentrum.

Groenrede 2024 video                      Groenrede 2024 tekst

De Groenrede