Historie

De Oude Plantage werd meer dan 250 jaar geleden voor het eerst ingericht als stadspark ter verpozing voor alle Rotterdammers.

1769 -1855

In 1855 werd in de Oude Plantage een station geopend en de bomen in de Oude Plantage overleefde de tweede wereldoorlog niet.

1855 -1945

In 1953 vond de watersnood plaats,  daarna verdween de spoorlijn en in 1964 werd de Oude Plantage vrijwel volledig opnieuw ingericht.

1945 - 1988

In 1988 was het 300 jaar geleden dat het buitendijks gelegen gebied van de Oude Plantage handen kwam van de stad Rotterdam.

1988 - nu

Op 11 september 1769 besloot het bestuur van de stad Rotterdam een plantage aan te leggen, een openbaar wandelpark voor alle Rotterdammers. Rotterdam bestond uit een dichtbevolkte stadsdriehoek met 50.000

inwoners.

Het eerste stadspark van Rotterdam is met een vooruitziende blik aangelegd op de plek langs de rivier met het mooiste uitzicht op de stad.

Na de Worp in Deventer en de Plantage in Schiedam is de Oude Plantage het oudste park van Nederland.

De Oude Plantage voor en na de oorlog.

Oude Plantage rond 1840

Vanaf het ontstaan in 1769 tot in de oorlog bleef de vorm en omvang van het park vrijwel gelijk. Na de oorlog en de watersnood was het park lange tijd een modderpoel. Pas eind jaren zestig kreeg het park zijn huidige vorm en inrichting.

Aan de noord- en zuidkant gingen delen van het oorspronkelijke park verloren aan andere functies, zoals verkeer en wonen.

De omvang slonk van circa 10 naar 6 hectare. Het overgebleven park bestaat uit wegen, wandelpaden, gazons, bomen en heesters.

Op de ligweide aan de rivieroever is het zomers goed toeven, met een schitterend uitzicht op de rivier en de skyline van  de stad.