De oever van de Oude Plantage (J.H.B. Koekkoek)

Het ontstaan

Het park was eind 18e eeuw nog niet direct een succes.

Dat lag aan de stankoverlast van een traankokerij. Door het opkopen van die kokerij beëindigde het stadsbestuur in 1790 de overlast.

Hiernaast de gekleurde tekening van het eerst ontwerp voor de Plantage waarop het besluit van de stad Rotterdam is gebaseerd.

De tekst van het besluit luidt als volgt :

Geprojecteerde Stads-Plantage buiten Rotterdam, gearresteerd

bij Resolutie van de Vroedschap, in dato 11 September 1769

In kennissen van mij als Secretaris W.W. Van Berckel

ons e-mailadres is: info@stichting-oudeplantage.nl

1769 - 1855

Het gebied ligt in de buitenbocht van de Maas. Aanvankelijk lag het geheel buitendijks tussen de rivier en de Honingerdijk. Naar de rivier toe liep het land flauw af. Het aangespoelde land kwam in 1596 al in handen van de stad Rotterdam.

Op 11 september 1769 besloot de Vroedschap van de stad het gebied in Franse stijl in te richten als plantage, een wandelpark, met als doel verpozing te bieden aan de burgers van de stad.  Zo ontstond het eerste openbare stadspark van Rotterdam. In Schiedam was al wee jaar eerder een plantage gepland.

Begin 19e eeuw is goede tijd voor de Rotterdamse Plantage. Wanneer in 1848 de Nieuwe Plantage in de buurgemeente Kralingen is aangelegd wordt de Rotterdamse Plantage, de Oude Plantage genoemd. In 1855 arriveert de eerste trein uit Utrecht bij de Oude Plantage op het eindstation Boerengat.

Tekening van de Oude Plantage in 1796